Artikelsamling - med Hans Peter Hagens egne skriverier om arkitektur og byplanlægning

Mikado land

Ordrupgaard nord for København bringer med arkitekterne Snøhetta, Zaha Hadid og danske Tvede de skæve vinkler i stævnemøde
 
Af Hans Peter Hagens

Ordrupsgaards mange spidse og buede bygningsvinkler, såvel oppe, nede, som til siderne, bringer metaforerne i  svingninger  -  Mikado, Chopsticks, kemikaze, bamboo  -  i samspillet med et nyt primært underjordisk museum som Ordrupgaard har i støbeskeen.  
Ordrupgaard vil med nok en spektakulær tilbygning, kaldet Himmelhaven, tegnet af de norske arkitekter i Snøhetta, udvide igen med tidsvarende rumforløb til deres vigtige samling af franske malerier.

Samlingerne graves ned til et forsænket niveau - kun kronet af diverse ovenlys med perforede stålplader henover og en diagonalt asymmetrisk ankomstvej  - som derfor udvendigt fremstår rimeligt diskret i forhold til den meget smukke ankomst gennem skovlunden af høje gamle bøge- og egetræer.
Gennem realiseringen af Himmelhaven sikres bevaringen af museets yderst kostbare franske samling for fremtidens generationer, og Snøhettas vision vises derfor nu frem i forbindelse med museets allerede opstartede sommerudstilling.

Skiftende arkitektur og virkemidler gennem tiderne - og kontrasterne i byggetekniske stofligheder  - afprøves målrettet på Ordrupgaard, hvilken får en til at løfte på hatten da arkitektoniske eksperimenter ikke ligefrem er hverdagskost i Danmark.
Ordrupgaard var oprindeligt et privat klassisk herskabshjem bygget fra 1916-18 til Wilhelm og Henny Hansen og deres betragtelige kunstsamling  - tegnet af arkitekten Gotfred Tvede som dengang var kendt for sine herregårde og villaer i nybarok  -  som i 1953 transformeredes til et statsligt kunstmuseum.

I 2005 udvidedes Ordrupgaard så med en buet dekonstruktivistisk tilbygning til særudstillinger af den i hele verden byggende arkitekt Zaha Hadid . Uanset om det er en ny brandstation, banegård, skihopbakke eller museumsbygning  - som hendes  tilbygning her  i danske Ordrup  - er der tale om samme slyngede og vredne bygningsformer, hvor princippet ”form follows function”  omgås på forskellig vis. Som eksempelvis kunstophængninger på skrånende vægge eller indretnings- og køkkenelementer presset ind under buede loftsflader etc.   Vel som den kendte irakiske/britiske arkitekts allergiske reaktioner mod arkitektstandens higen mod funktionalitet i dagligdagens færden og anvendelser.

I optimerings øjemed udskrev Ordrupgaard i 2012 en arkitektkonkurrence om nok en tilbygning til kunst-samlingen rummende Claude Monet, Edgar Degas, Pierre-Auguste Renoir. Så disse værker, og ikke mindst de sarte pasteller, vil kunne bevares bedre for eftertiden, samt i højere grad komme op fra magasinet til daglig fremvisning og glæde for publikum.
Vinderforslaget blev Snøhetta´s cirka 1.600 m² delvis underjordiske udvidelse af museet, som tituleredes Himmelhaven, refererende til de franske impressionisters forkærlighed for friluftsmaleri og drømmen om at indfange lyset på lærredet.
Himmelhaven placeres på nordsiden af det eksisterende bygningskompleks og dennes hovedindgang, forsænket i landskabet under en nuværende grusplads, så den vil fremtræde mere nedtonet i forholdet til de øvrige tiders bygninger og den omgivende park.

I slægt med Bilbao´s spanske Guggenheim Museums berømmede arkitektur, hvis pretentiøsitet slås med, eller ligefrem overstråler kunsten indenfor, ser Ordrupggards nyere tilbygninger  -  såvel  Snøhetta´s som Zaha Hadid´s -  ud til at have lignende udfordringer.
I modsætning til eksempelvis kunstmuseet Louisiana, hvis arkitektonisk princip meget passene kunne benævnes Louisiana-modellen, eftersom dette museum på uhyre enkel og smuk vis lader indholdet definere arkitekturen og ikke omvendt.
Men det  spektakulære er blevet en del Ordrupgaard´s  selvforståelse i de seneste årtier, og med den videre arkitektbearbejdning er opgaven nu at få samling på de forskelligrettede behov og tekniske indfaldsvinkler.  

Himmelhaven er Snøhetta´s første projekt på dansk jord, men deres arbejdsflader rækker vidt fra operaen i Oslo, bibliotek i Alexandria, samt et mindesmærke for World Trade Center i New York. Ordrupgaard planlægger at realisere Snøhetta´s Himmelhaven inden for de nærmeste år, med de estimerede byggeomkostninger finansieret gennem  102.700.000 tildelte støttekroner fra diverse større danske fonde.

 

Ordrupgaard præsenterer Snøhettas projekt Himmelhaven sammen med museets øvrige bygningshistorie fra 22. maj til 9. august i forbindelse med udstillingen Passion for Impressionisme.

Hans Peter Hagens er arkitekt. Han har bl.a. været formand for Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg (2002-2004), formand for Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse (2008) og medlem af Det Kgl. Akademi for de skønne Kunster (2009-2014).

 

Illustration 1 + 2 :
Undertekster til illustration1 : Mikado land. Grundplan af Ordrupgaard med 3 tiders arkitektur, fra den klassiske henover  spidse og buede bygningsvinkler, som bringer metaforerne i  svingninger  -  Mikado, Chopsticks, kemikaze, bamboo . Illustration : Ordrupgaard/Snøhetta
Undetekster til illustration 2 : Snøhetta´s vindende projekt Himmelhaven placeres på nordsiden af det eksisterende bygningskompleks og dennes hovedindgang, forsænket i landskabet. Illustration : Ordrupgaard/Snøhetta

Arkitekturværkstedet Strandgade 30, st.tv 1401 København K tlf 33 13 27 25 www.arkitekturvaerkstedet.dk