Artikelsamling - med Hans Peter Hagens egne skriverier om arkitektur og byplanlægning

Sten på sten på sten i Sydfrankrig.
Berlingske Tidende 23 juni 2002, 6 Sektion, BOLIG side 1


Oprindeligt vingård af sten ombygget med nye indre funktioner.

Tekst og fotos : Hans Peter Hagens


Blandt de i Frankrig allestedsværende vin-og bondegårde, endog hele landsbyer, bygget af sten og træ fra nærmeste marker, bjerge og skove har det danske designer-par Erik og Jonna Magnussen skubbet nyt liv i disse tusindårige gamle stenbygger-traditioner. Mens menigmands nye franske huse snarere søger glansbilledernes umiddelbart festligere stofligheder har de med den største selvfølge-lighed valgt de oprindelige materialer, nemlig kalksten, ege-, hassel- og poppeltræ, samt tegl.

Tidsmaskinen er ikke skruet århundreder tilbage, med nostalgien nynnende til; tvært-imod. Transformationen mellem nyt og gammelt er bragt i en livgivende dialog, på en uhyre nærværende og smuk facon.

De lokale materialer har derudover den virkning, at dette hus ligesåvel som dets mange beslægtede varianter, falder naturligt ind i de franske landskaber og disses vækster. Laurbærtræer, valnødder, roser, figen, abrikos, kirsebær, meterhøje rosmarinbusketter, hassel, blåregn, timian, salvie, for ikke at glemme de grønne og blå druer - alle er de på fineste vis blevet en vigtig del af husets nye komposition. De aromatiske dufte og spiselige herligheder titter strategisk frem ved de nytilkomne terrasser, pergolaen og svømme-bassinet. Sidstnævnte - ligeledes med alt synligt i kalksten - opdages slet ikke med mindre man ved det er dŽr, idet en nytilkommen duftende lavendelbakke skal passeres før vandspejlet åbenbares.

Alle udvendige facader, ligesåvel som de indvendige vægpartier - nye som gamle - fremstår i gullighvide kalksten med en let kølig stoflighed, som er herlig i det lune klima.
I dette meget simple og tilmed billige anlægssystem, veksles der mellem mindre fyldsten som ganske enkelt er opsamlet på markerne, og så udskårne sten fra områdets brud som med simple savinstrumenter kan tilpasses og formes som ønsket. Er der tale om særlige konstruktive bæringer, eller partierne omkring vinduer og døre, samt husets hjørner anvendes specifikke løsningsprincipper hertil. ( foto )
Alle gulve i stueplanet er nye, og ligeledes belagt med den smukke kalksten, således at husets mange forskellige rumstørrelser og funktioner bindes visuelt sammen.

Af husets sammenlagt ganske få overordnede materialetyper ses desuden alt bærende tømmer i eg ( med en bærekraft på ca. 4 gange større end almindelige fyr/gran),
samt 1-sals-gulve og undertage belagt med lyse poppelbrædder, mens flere møbler fremstår i hassel og eg.

Stueetagen rummer et kæmpe køkken med en stor fyrig pejs, i direkte gangforbindelse hermed er den fælles opholdsstue placeret, mens husets tegnestue ligger seperat på den anden side af et luftigt trapperum.
På 1. sal er der bredt udsyn over hele den dal, som huset grænser op til. En stor tag-overdækket udsigtsterrasse i fri luft, samt boligens soverum nyder godt heraf.
Seperat ligger de gamle ladebygninger, hvor husets oprindelige vin-produktion har stået på. I dag er kun en lille afsnit heraf indrettet til en mindre gæstebolig i samme materialer som det øvrige hus, mens enkelte gamle og imposante vin-værktøjer stadig står tilbage på de øvrige arealer fortællende deres historier.

En større række af Erik Magnussens egne møbler, udviklet gennem årtier, er elegant indpasset stort set alle husets rum - helt ned til service, bestik, termokander, fyldepenne med meget mere. Hele tiden med et dragende samspil mellem det knap par hundrede år gamle hus og så disse nyeste indslag.

Moderne, men alligevel i nænsomt samspil med historien. Og bestemt ikke nogen selvfølge at passe på og bygge videre på tidligere generationers byggeskikke og vidensgrundlag.

Hans Peter Hagens, arkitekt med arbejdsområder spændende fra nybygningsopgaver, ombygninger af af bevaringsværdige huse, til landskabs- og haveplanlægning.

Artiklen om er den fjerdeartikel i forårets serie om Huse med sjæl - i sand, på land, som på vand. Den første artikel om Marokkos jordhuse bragtes 24.februar. Den anden atikel om Nordnorges træhuse på vand bragtes 17.marts, mens den tredje artikel om Cubas gadehuse bragtes 21.april.


Undertekster til fotos :

1. (Foto af hus og landskaber ):
Hus, have og landskab falder i Žet, idet de lokale materialer på fineste vis får huset til smelte sammen med de franske landskaber og disses vækster - laurbærtræer, valnødder, roser, figen, abrikos, kirsebær, meterhøje rosmarinbusketter, hassel, blåregn, timian, salvie, for ikke at glemme de grønne og blå druer

2. (Foto af hus udefra med terrasse/pergola) :
En herlig tagoverdækket udsigtterrasse på 1-sal og en pergola-omkranset terrasse med vindruer og blåregn lige ved køkken-sektionen giver fine skyggemuligheder når varmen er på sit højeste.

3. ( Foto af køkken ) :
Husets nye køkken og pejs er ligeledes opbygget af den lokale kalksten, der stofligt og farvemæssigt spiller smukt sammen med køkkenborde og bjælker af egetræ.

4. ( Foto af bolig indvendig) :
I stort set alle boligens rum ses elegant indpasset indehavernes egne designede møbler lige fra sofaer, borde, stole, helt ned til service, bestik termokander mm.

5. (Lille foto af hushjørne i kalksten - vigtigt for forståelsen) :
Alle udvendige facader, ligesåvel som de indvendige vægpartier - nye som gamle - fremstår i en lokal gullighvid kalksten. Der veksles mellem mindre fyldsten, som ganske enkelt er opsamlet på markerne, og så udskårne sten fra områdets brud, som med simple savinstrumenter kan tilpasses og formes som ønsket. Er der tale om særlige konstruktive bæringer, eller partierne omkring vinduer og døre, samt husets hjørner anvendes specifikke løsningsprincipper hertil.

Arkitekturværkstedet Strandgade 30, st.tv 1401 København K tlf 33 13 27 25 www.arkitekturvaerkstedet.dk